Hello Darkness

„Hello darkness, my old friend,

I’ve come to talk with you again,

Because a vision softly creeping,

Left its seeds while I was sleeping,

And the vision that was planted in my brain

Still remains within the sound of silence.”

Simon and Garfunkel “The Sound of Silence”

Nach Olaf Breunings Einzelausstellung im Migros Museum für Gegenwartskunst in Zürich, welche zahlreiche neue Photographien, Zeichnungen, Skulpturen sowie eine neue Videoarbeit umfasst, freut sich die Galerie Nicola von Senger die Installation Hello Darkness aus dem Jahr 2002 erstmals in der Schweiz präsentieren zu können. Die Arbeit wurde zuvor im Swiss Institute in New York (2002), im Magasin Grenoble (2003) und im Bregenzer Kunstverein (2004) gezeigt und ist Breunings bis dato letzte Installation.

Hello Darkness ist eine äusserst wichtige Arbeit in Breunings Werk. Die Elemente, die für den frühen Breuning so typisch sind und die ihn zuerst in der Schweiz und bald international bekannt machten, leben in dieser Arbeit auf besonders pointierte Weise auf. Die Installation wird durch ein Loch betreten, das, in die Wand der Galerie geschlagen, eine Passage in einen monumentalen Remix zeitgenössischer Kulturfragmente bildet. Breunings Horror / Schocker Aesthetik, seine bewusst dilettantische Inszenierung, der Einsatz von Kopie und Zitat im Vermischen der Bilder und Klänge aus der Populärkultur treffen hier auf ein Sujet, das vom mittelalterlichen Totentanz über das Gedicht von Matthias Claudius bis zum Film von Roman Polanski bereits viele Inkarnationen erlebt hat: Der Tod und das Mädchen.

Im Werk Woman and Death aus der Ausstellung im Migros Museum, in dem Breuning das Thema zuletzt aufgegriffen hat, sind die beiden auf einer Wippe zu sehen – ein fröhliches, rotwangiges, blondes Mädchen, das ein trauriges, hilfloses Skelett „überwiegt“ und die Balance im Totentanz humorvoll zu Gunsten des Lebens verschiebt. Hello Darkness bietet eine düstere Variante in einem halbdunklen Raum, der von Lichteffekten, Nebel und ominöser Musik durchtränkt ist, wo Rauchmaschine und Stroboskop an einen Club erinnern, Sarg, Skelett und Axt Geisterbahn und B-Movie evozieren, und worin ein Handyklingelton den Alltag widerhallt. Hier ist Breunings Mädchen nicht die jungfräuliche Unschuld aus den Gemälden von Hans Baldung sondern eine state-of-the-art Sexpuppe, die bereits in einem luxuriösen Sarg liegt und eine Axt in der Hand hält, welche das Loch in der Wand und die allgemeine Verwüstung des Raumes erklären mag. Sie unterhält sich mit dem Tod, einem Kunststoffskelett aus dem Anatomieunterricht, das auf einem Dreckhaufen sitzt. Die Substitution der Protagonisten durch Gebrauchsgegenstände, die Verruchtheit des Mädchens und die Harmlosigkeit des Plastiktodes, nehmen das Drama aus der Geschichte und ersetzen es mit einer postreligiösen Allegorie, die sich in einem Limbus abspielt (zwischen Leben und Tod, Realität und Fantasie, Echtheit und Künstlichkeit), der weniger Körper und Seele betrifft als einen kulturellen Moment darstellt – einen Moment, der aus Guy Debords Gesellschaft des Spektakels zu zitieren scheint: „In der wirklich verkehrten Welt ist das Wahre ein Moment des Falschen.“

Gregor Staiger, Oktober 2007


„Hello darkness, my old friend,

I’ve come to talk with you again,

Because a vision softly creeping,

Left its seeds while I was sleeping,

And the vision that was planted in my brain

Still remains within the sound of silence.”

Simon and Garfunkel “The Sound of Silence”

After Olaf Breuning’s solo show at the Migros Museum für Gegenwartskunst in Zurich which was comprised of a considerable number of new photographs, drawings, sculptures as well as a new video, Galerie Nicola von Senger is pleased to present Hello Darkness, an installation that dates back to 2002, but has never before been shown in Switzerland. The installation was previously exhibited at the Swiss Institute in New York (2002), the Magasin Grenoble (2003), and the Bregenzer Kunstverein (2004) and is Breuning’s latest installation to date.

Hello Darkness is a very important work in the artist’s oeuvre. The elements which are so typical of Breuning’s early work and which quickly earned him recognition, first in Switzerland and then internationally, come alive in this installation in a particularly concentrated manner. The entrance to the installation is a hole smashed into the gallery wall that creates a passage into a monumental remix of contemporary cultural fragments. Breuning’s horror / shock aesthetics, his deliberately amateurish production, the use of copies and quotations and the mixing up of sounds and images from popular culture meet a subject that has experienced numerous incarnations from the medieval dance of death over the poem by Matthias Claudius to the film by Roman Polanski: Death and the Maiden.

Breuning most recently made use of this motif in his exhibition at the Migros Museum. Woman and Death shows the protagonists on a see saw. A happy, rosy-cheeked, blonde girl outweighing a pathetic, helpless skeleton humorously tips the balance of this dance of death in favour of life. Hello Darkness serves up a more somber version. In a dark room replete with fog, light effects, and ominous music a smoke machine and stroboscope are reminiscent of night clubs, a coffin, skeleton, and axe evoke haunted houses and B-movies and a cell phone ring tone echoes the sound of everyday life. In this scenario, Breuning’s maiden does not have a virginal innocence as in the paintings of Hans Baldung but is instead presented as a state-of-the-art sex doll. Already lying in a luxurious coffin she holds an axe in her hand which might explain both the hole in the wall and the havoc that has been wreaked across the room. She holds counsel with death – a plastic skeleton from anatomy class sitting on a heap of dirt. The substitution of the protagonists with commodities, the maiden’s malice and the innocuous plastic death, take the drama out of the story and replace it with a post-religious allegory that takes place in a limbo (between life and death, reality and fantasy, between the genuine and the artificial). This allegory concerns less body and soul than a cultural moment – a moment which seems to quote from Guy Debord’s Society of the Spectacle: “In a world that is really upside down, the true is a moment of the false.”

Gregor Staiger, October 2007

Enquiry